Overige vakken
Naast de kernvakken krijgen leerlingen les in beweging, muziek, ict, seksuele en relationele vorming en burgerschapsonderwijs.
Bewegingsonderwijs
Alle leerlingen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs. Een vakleerkracht en een sportassistent verzorgen het bewegingsonderwijs aan de vso-groepen. Bij een aantal groepen werken zij samen met de fysiotherapeut tijdens de bewegingsles. Regelmatig organiseren we sportclinics om leerlingenkennis te laten maken met verschillende sporten. Wilt u voor uw zoon of dochter advies over sporten en/of een sportvereniging, dan kunt u contact opnemen met onze vakdocenten.
Hydrotherapie
Bewegen in het water biedt soms meer bewegingsvrijheid bij een motorische beperking. Hydrotherapie ontspant en het lichaam voelt lichter aan. Zo draagt deze therapie bij aan het welbevinden van de leerling. De revalidatiearts bepaalt of een leerling hydrotherapie nodig heeft.
Muziek
Voor de muzieklessen hebben we een vakleerkracht. Muziek kent verschillende aspecten: muziek maken, muziek beluisteren en bewegen op muziek.
Bij het vak muziek werken we vanuit het vier componentenmodel: de sociale component, de cognitieve component, de emotionele component en de lichamelijke component. Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het model stelt elke leerling in staat om op een zinvolle en creatieve manier met muziek in aanraking te komen, zowel actief als passief. We bieden in de groep aan leerlingen van leerroute 1 ook BiM-activiteiten aan. BiM staat voor ‘Beleven in Muziek’. Het is een lichaamsgerichte methode met instrumentale muziek waarin een open muziekbeleving bijdraagt aan de algehele ontwikkeling.
ICT
Om onze leerlingen zo zelfstandig mogelijk te maken en voor te bereiden op hun toekomst, zetten we op school ICT in. We leren onze leerlingen informatie te verwerken en ondersteunen met ICT het eigen leerproces. In samenwerking met Basalt revalidatie realiseren wij de individuele aanpassingen voor de leerlingen. We integreren ICT daarnaast zoveel mogelijk in de les, onder andere met behulp van het smartboard. Programma’s en voorzieningen zijn afgestemd op de leerniveaus en mogelijkheden van de leerlingen. Voor leerlingen die tijdelijk niet naar school kunnen, verzorgen we in overleg met leerling en/of ouders digitaal thuisonderwijs onder andere via Microsoft Teams. Op deze manier blijft de leerling toch in contact met de klas en het klassenteam, en volgt het onderwijsprogramma.
Seksuele en relationele vorming
De belangrijkste doelstelling van seksuele en relationele vorming is: ‘Leerlingen vanaf jonge leeftijd begeleiden en ondersteunen in hun seksuele (en relationele) ontwikkeling en hen leren seksueel en relationeel verantwoorde keuzes te maken.’
Dit geldt ook voor leerlingen met een beperking of een (ontwikkelings-)stoornis. Ook zij hebben vragen over seksualiteit, vertonen seksueel gedrag en ontdekken hun seksuele behoeftes. Ze gaan relaties en vriendschappen aan en kunnen verliefd worden. In ons onderwijsaanbod houden wij rekening met zowel de reguliere ontwikkeling als de ondersteuningsbehoeftes die voortvloeien uit de specifieke ontwikkeling van onze leerlingen. Seksuele vorming draagt bij aan persoonlijke groei, een positieve seksualiteitsbeleving en bevordert het welzijn en de seksuele gezondheid. Ook draagt seksuele vorming bij aan het voorkomen van problemen, zoals (online) seksuele grensoverschrijding. Tijdens de Week van de Lentekriebels besteden we expliciet aandacht aan verliefdheid, relaties en/of seksualiteit passend bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerling. In groepen met een lagere leerroute werken we ook met de methodiek Cirkels van Nabijheid. Deze is ontwikkeld door medewerkers van Rijndam Revalidatie en heeft als doel kinderen te leren hun grenzen aan te geven op het gebied van fysieke contacten.
Burgerschapsonderwijs
De Thermiek heeft een schoolbreed plan voor burgerschapsonderwijs.
We vinden het belangrijk dat onze leerlingen op hun eigen niveau deel kunnen nemen aan de samenleving. Hiertoe stimuleren we de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties doelgericht en samenhangend, passend bij leeftijd en leerroute. Allereerst willen we dat onze leerlingen zich bewust worden van hun eigen mogelijkheden en talenten maar daarnaast – indien mogelijk – ook leren omgaan met hun beperking. Op deze manier kunnen ze zelfbewust de ander tegemoet treden. We vinden het belangrijk dat leerlingen – passend bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau – verantwoordelijkheid leren dragen voor hun handelen.
In contact met de ander vinden we het van belang dat onze leerlingen burgers worden, die hun eigen mening leren vormen en geven. En daarbij ook openstaan voor de mening van de ander en deze respecteren. We zien school
als oefenplaats, waar onze leerlingen met vallen en opstaan mogen leren om samen te spelen en te werken. Het op een vreedzame manier oplossen van meningsverschillen of onenigheden hoort hierbij. Luisteren naar en respect voor de ander staan centraal, maar ook het houden aan afspraken en regels. Als school willen we leerlingen ook leren dat ze invloed kunnen uitoefenen bij het maken van afspraken volgens de democratische principes. Momenteel vormen we een leerlingenraad, zodat zij dit daadwerkelijk uit kunnen voeren.
We zijn ons ervan bewust dat we als mytylschool een bijzondere plek innemen in de samenleving. Enerzijds bieden we een veilige omgeving waarin onze leerlingen tot leren kunnen komen, anderzijds willen wij ze ook voorbereiden op deelname aan de ‘gewone’ maatschappij. Het naar binnen halen van de buitenwereld, maar ook het naar buiten treden vanuit school naar de samenleving vinden wij belangrijk. Hierbij gaat aandacht uit naar de mogelijkheden die de buitenwereld biedt, maar ook bereiden we leerlingen voor op de mogelijke uitdagingen en gevaren waar zij mee te maken kunnen krijgen.